tisdag 10 mars 2015

Hemmalydnad, kort spår o promenad

Innan frukost övade vi lite blandad lydnad och lekte med griseknoen.

Vid lunch hade jag lagt ett kort spår på ca 70m, och jag hade hoppats att det skulle kunna gå i den tinade marken hela vägen men det var lite mer snö där än jag trodde. Det började i blåbärsriset som låg just bredvid en stig och svängde sedan av ca 90grader åt vänster. Hon tog både spårstarten perfekt o svängen. Jag hade lagt godis i några av fotstegen; hon tog en godis men brydde sig inte om de övriga (eller märkte dem ej? Hon doppar i alla fall nosen i fotstegen o har bra drag framåt så hoppas att hon gillar spåret mer än godis). Hon fortsatte spåret dryga 20m innan hon tappade det första gången, och sedan gick hon i och ur spåret ända fram till sista 15m ungefär då hon tog det spikrakt och hittade leksaken jag hade i slutet denna gång. jag funderade om hon kan ha känt vittringen av leksaken men hon lyfte inte upp huvudet ens de sista metrarna, så jag vet inte om hon tog det sista på mark eller luft.
Att hon gick i och ur kan mycket möjligt vara för att det växlade mellan snö, mossa och blåbärsris och hon kanske har svårt att växla underlag.

Sedan fortsatte vi vår promenad där hon var riktigt följsam o mysig tills en boxer dök upp mellan träden. Då blev hon hundgalen igen o hängde i kopplet o skällde. Efter det var hon lite stissig så jag stannade o bara stod tills hon hade andats ett tag o sedan vände sig mot mig, och så var hon lugn igen. Mysig promenad i övrigt som avslutades med utställningsstå-träning på parkeringen där flera bilar passerade medan hon stod och även människor och hon blickade inte bort. Duktig!

På eftermiddagen började vi öva in gå mellan benen som jag har velat länge men inte startat igång med p g a att jag ville att hon skulle vara helt säker på vänstersidan först. Jag filmade vårt tredje korta pass idag och jag tycker hon förstår var hon ska vara riktigt bra! Första passet fick hon jobba med tanken. Efter lite vila fattade hon dock på första försöket på andra omgången.

Sedan har vi småkört lite mer lydnad o tuggat tuggpinne.

Film på Gå mellan benen:

Och ett klipp på Vila som hon är så söt när hon gör:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar