fredag 23 januari 2015

Bara-vara, sök o stadga

Morgonen bestod av mus-sök i pappersmuggar och godissök tillsammans med gammhunden. Länge sedan vi sökte/spårade annat än godis utomhus och måste nog gå upp en sökruta snart o låta henne leta leksak.

Efter frukosten skulle jag göra nyttosaker såsom lämna grejer o handla och då skulle Panda följa med, men hon blev lite stressig som hon brukar bli vid dörren när jag börjar klä på mig så jag tänkte att jag hade tid idag att vänta ut henne. Jag skärmade av med kompostgaller o satt sedan bara och väntade tills hon slutade gnälla och la sig ner, för att då sätta på mig jackan. Då ställde hon sig upp och jag väntade tills hon la sig ner, och tog då på mig mössan etc. Tog säkert en halvtimme innan åkte hemifrån. Får se om jag ska fortsätta med den taktiken eller hur jag ska tackla problemet.

Hon fick vänta medan jag gjorde mina aktiviteter och hann sedan med en promenad och lite passivitetsträning utanför en träningsanläggning. Därefter följde jag med en kompis som skulle handla och då kunde jag och panda träna Fot mitt i fredagsmyshandlingen med nyinköpta och starkdoftande Frolic; det gillade hon och skötte sig toppen. Ju mer brus desto mer skärmar hon av och håller koll på mig istället.

Eftermiddagen har bestått av stadga i Fot igen och jag filmade (gillar verkligen det, kan se när det felar direkt det kommer på film!) hur vi jobbade idag. Jag la in lite störning av hennes favoritkyckling också och det fixade hon på första försöket så det känns som att hon förstår mer o mer. Vi körde även på Fot med att bara ha kycklingen som belöning med samma effekt som igår: en mer alert panda!

Nu är det snart middag och sedan lär hon sova resten av kvällen :)


Stadga i Fot med liten störning:

Lite smygreklam:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar