lördag 24 januari 2015

Nosarbete

Idag åkte jag tidigt till jobbet och enligt sambon hade Panda mest bara sovit under tiden jag var borta. När jag kom tillbaka kring lunch packade jag väskan med leksaker, toarullar och godis och blev sedan upphämtad av De Stora Apportörerna. Vi åkte till en bra skog nära oss där vi först la ett spår på ca 50m (eller G la ett spår till oss vilket var mycket uppskattat då Panda bara hunnit spåra mina innan) i en båge. Det bör ha varit hyfsad medvind men det var lite svårt att tyda då träden blåste lite åt alla hålla. Det snöade på morgonen så det var ett hyfsat tunt lager snö. Vid två tillfällen var 2-3 fotsteg preparerade med en godisbit längst fram och det var ett stopp mitt på med en toarulle fylld med Frolic.

Sedan fick spåret vila ca 45min medan vi var i skogen och gjorde sökövningar. Först tog vi upp en ruta 10x30-40m där vi gömde leksak. Detta tog panda nästan direkt. Hon kom springandes direkt mot mig med den men när hon var ca 4m ifrån så drog hon ett ärevarv runt mig och De Stora Apportörena innan hon kom fram och lämnade av.

Efter lite vila gjorde vi en ny ruta, lite större, där jag sedan gömde mig och K skickade iväg henne. Efter ny vila fick K gömma sig och det var lite spännande då hon inte letat upp någon annan utom mig och sambon förr. Men det tog hon också, duktiga skrutten! Hon vill ju ofta vara nära mig men är faktiskt bra på att springa iväg ganska långt bort o leta på egen hand.

Sedan gick vi för att ta spåret. Det var säkert 2 månader sedan vi spårade sist men Panda hade inte glömt något, tvärtom tyckte jag hon spårade lugnt men med bra drag i linan. Jag märkte dock att jag inte kan berömma henne alls i spåret, för då stannar hon och söker ögonkontakt med mig så jag får lita på att näringen i spåret, spåret i sig, godisstoppet och sedan lekstoppet i slutet är belöning nog. Och de är förmodligen mycket bättre belöningar än mitt 'bra'.

Nöjda och trötta åkte vi hem till oss där valparna och gammhunden fick coola ner sig i vårt kök och det gick bara fint. Panda är cool.


Panda spanar på tollarkompisen som snart ska löpa iväg:

Och vill själv sticka iväg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar