tisdag 6 januari 2015

Gammalt inlägg 23Nov

Lördagen började vid 7.30 längst ut vid havet där vi har en fin runda på ca 2 km. Vi har turen med en valp som slumrar in vid 19-tiden och sedan sover till 7 på morgonen, men när hon sedan vaknar är det fullt ös ett tag. Jag, sambon, gammhunden och valpen gick i mörkret och dimman tills vi kom ut till vindkraftsverken längst ut vid havskanten. Där njöt vi av varmt te på bänk medan det ljusnade. Tyvärr var dimman för tät för att visa soluppgången men de gångerna vi lyckas med det är havet som silke, väldigt vackert.

Efter det var det en trött valp som fick frukost och sov. Efter det tränade vi in kommandot 'fossing' som ska göra det lättare för oss att torka tassarna eller kolla dem medan hon står. Med leverpastej på fingret som hon bara fick om hon la någon tass i min hand tyckte hon det var väldigt trevligt med sin tass i min hand.

Det blev lite mer vila och lunch innan vi åkte iväg på sista omgången av valpkursen som vi gått på vid 7 tillfällen nu. Vi har varit väldigt nöjda. En lugn tränare där vi alltid startat med minst en timme sittandes i en soffa och dricka kaffe och prata hund, tills alla valpar har somnat. Detta har gjort att det varit ett lugnt valpgäng som sedan provat övningar och utan bus. Igår pratade vi aktivering, spår och sökövningar. Vi har ju startat med spår sedan ca 1 månad sedan och jag är så glad att hon gillar att spåra! Hon går gärna med nosen nere i marken och hon är väldigt spårsäker när hon får kommandot 'spår'. Vi har spårat drygt 100m utan problem och får se hur mycket mer vi hinner innan snön stannar för gott några månader framöver. Vi har kört raka men lite slingriga spår i medvind och med leverpastej i toarulle som 'slut'. Hon vill ofta fortsätta spåra mig tillbaka till bilen efter det och det brukar jag låta henne göra om jag ser att hon fortsätter med noggrannheten, då brukar jag slänga in leksak när jag tycker att det ska vara helt klart. Det har gjort att hon även tagit vinklar o underlagsbyte men utan att det egentligen varit planerat för.

Kvällen blev lugn med en kort stunds tuggande på märgben innan hon slocknade i hallen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar