onsdag 21 januari 2015

Sen uppstart men starkt avslut

Imorse steg Panda upp med mig för morgonkiss lite efter kl 6 för att jag sedan skulle åka till jobbet, och sedan sov hon till kvart över 11 (!) tillsammans med sambon. Vid två-tiden hämtade jag henne i hamnen där hon varit någon timme för att vi skulle träna lite lydnad igen, och framförallt för att kunna bli filmad och utvärdera. Filmsnutten finns nedan och Fot är det ju bara att fortsätta nöta på till förbannelse, hon hänger liksom aningens bakom där jag vill ha henne under gången. Överlag kan hon ju vara tightare mitt vänsterben, såsom hon ändå kan vara när vi bara nöter ingångar.

Jag ska bli noggrannare med var jag ger belöning vid ingång efter Kom så hon inte hamnar ut med rumpan. Dock  justerar hon ju till sig själv till rätt läge om jag bara ger henne lite tid så jag kanske bara ska vänta med belöningen tills hon sätter sig där, så blir det nog rätt direkt så småningom. Var jag belönar henne när jag kommer tillbaka vid Platsliggande ska jag dock tänka på så hon inte trillar över i damsadel.

Hon är bra på att ta sig ner i Ligg och stanna där, kul att se att det börjar ge resultat med stadgaträningen. Stadgaträning ska vi lägga in i Fot-sittande också efter dagens filmning då jag bara gjort det med Sitt men inte med Fot, utan där har jag oftare krävt att hon ska flytta sig tightare mig och liksom premierat rörelse istället för stadga. Det ska ändras nu när hon vet hur Fot (sittande delen) ska vara.

Vänster marsch gick riktigt bra på flera försök idag, även om vi gör en lite mjuk sväng för att hon inte ska hinna tänk stopp = sitt.

Jag ska tänka på hur jag går...glider runt som en riktig glidare. Bättre med raka linjer och bli tydligare när jag svänger höger eller vänster eller helt om. Bakläxa till mig men bra att jag såg det på film.

Sedan ska jag ta med mig, efter diskussion med De Stora Apportörerna idag, att alltid börja med vänster fot när hon ska gå Fot (det gör jag i dagsläget) men att börja med höger fot när hon ska sitta kvar, för att förstärka Stanna-ordet. Bra tips!

Efter väldigt kort tid med lydnad blev hon okoncenterad och trött och det var inte ens något drag i kampen med leksakshönan så vi fick ge oss och åka hem och så sov hon dryga timmen jag var hemma. Därefter åkte vi och busade med bästa valpkompisen för att sedan gå på hundcafé där de skötte sig utmärkt och lugnt bredvid varandra medan de spanade in de andra hundarna i lokalen.


Får bli en länk till vårt videoklipp då filen var för stor:
Lydnad Panda



Från hundcafét:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar