söndag 25 januari 2015

Fantastiska sol

Innan frukost idag blev det lite tuggpinne och Fot och Ligg med störningar av godis so studsade på marken och 3 olika roliga leksaker. Sedan fixade jag ihop 2 likadana pälsleksaker som jag testade Loss/varsågod på med bra resultat kändes det som; hon lyssnar helt på mig vilken hon får busa med o lossar snabbt oavsett om hon får ny lek direkt eller om de bara dansar omkring framför henne och hon får vänta lite på att veta vilken som blir 'hennes' en liten stund. 

Vi hann även med veckans kloklippning innan frukost vilket var skönt att få avklarat då sambon sov och jag skulle iväg och såga upp en isvak som tog några timmar. Hundarna fick då vara hemma.

Efter det åkte vi ut till havet där vi mötte upp De Stora Apportörena. Jag hann med en riktigt bra inkallning från ca 15m först, sedan en misslyckad där hon kom direkt jag vände mig om och inte på kommando (hon fick då ingen belöning utan jag ställde henne bara direkt), för att sedan avsluta med en hyfsad där hon fick störning då gammhunden kom på kommandot också och de trängdes vid min sida.

Vi promenerade en del i koppel, lite bus utan koppel och sedan med och jag tog upp jakten på den behagliga icke-drag-promenaden genom att vända åt andra hållet så fort hon drog och göra en liten cirkel och berömma henne när hon gick bredvid mig med slakt koppel. Det blev mååånga vändor men justnär vi nästan var framma tyckte jag mig se att hon började förstå vad jag menade och stannade till när det blev sträck i kopplet. Detta räckte för mig som nu är väldigt inställd på att få till ett bra promenad-gående, måste ha tålamod!

Vi fortsatte vår promenad in på inhägnat område där kompisarna sedan fick busa hej vilt i stora snöhögar, mest brottning men någon språngmarsch då och då. Sedan åkte vi hiss och gick i hela landgången mot färjan med lite olika underlag.

Vi avslutade med fika inomhus där vi skulle testa hur de betedde sig lösa inomhus då de alltid varit i koppel tillsammans då: skulle de sluta busa av sig själva efter dryga 2h maxtempo? Nej, det gjorde de ej och tillslut fick vi ändå hålla isär de för att de skulle få chansen att lugna ner sig. 

En mycket trevlig dag!


Första busstället:
Andra busstället:
Polisen kollar in buset:
Lite stillhet mitt i promenaden:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar