lördag 17 januari 2015

Lydnad o havspromenad

Lite blandad kompott av denna dag; mestadels bra men så är det en lite mer jobbig period panda är inne i nu. Och då kan det även vara så att jag kräver lite mer av henne för att försöka visa tydligare, men jag vet inte om det sistnämnda når fram eller om jag bara ställer ett krav som hon inte kan.

Jaja, dagen började lite tidigare än vanligt med den vanliga kökslydnaden där vi repeterade apport; vi visste ju att vi skulle träffa De Stora Apportörerna vid lunch och då kunde det vara bra om Panda gjorde annat än stirrade på den kastade apporten som sist. Vi filmade köksapporten för att kunna kika hur den ser ut, och jag tycker hon är duktig på detaljerna men hon är lite väl återhållsam så det blir inte så mycket energi bara.

Sedan repeterade vi Target (tass på musmatta) och Nos (nos på post-it lapp) då det var väldigt länge sedan vi gjorde detta. Target kan hon var den än är eller hur jag än står/sitter i förhållande till henne. Nos dock kan hon bara när jag är i vissa positioner och hon har svårare för den när jag blandar kommandon under samma träningssession. Mer öva alltså!

Just innan lunch mötet vi upp Pandas tollarkompis igen och hans husse och matte för en tur vid havet. Vi hade nog alla tänkt att promenera längs havskanten och släppa de små skruttarna så snart den först upphetsningen lagt sig så att de fick leka, men det var här jag och Panda började diskuterade. Hon var tossigare än vanligt, hon brukar faktiskt ganska snart skaka av sig hundar bredvid henne och acceptera att det inte är lönt att dra åt den andra. Men inte idag. Hon drog mot kompisen mer än vanligt och då satte jag upp regeln att hon inte skulle dra alls i kopplet utan stannade direkt hon gjorde det. Vilket gjorde att vi sinkade promenaden nåt rejält! Och hon är ju lite smådragig i koppel vanligtvis, om än lyhörd så fort jag stannar/gör något, och något jag borde öva på alltid, och kanske inte just idag när hennes bästa kompisen vill leka med henne.

Sedan avslutade vi med te-paus på några bänkar så vovvarna fick lugna ner sig och då var det en trött Panda. De Stora Apportörerna tränade lite medan vi mest såg på, och fick även provkasta deras dummie, vilket gick hyfsat för Panda på mycket kort avstånd. Hon fattar grejen i alla fall vilket var det viktigaste. Lite tandvisning fick vi till också.

En mycket trevlig tur allt som allt!


Köksapport med toarulle :) :

Häftig snövall med is-slush och vågor vid havet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar