onsdag 28 januari 2015

Litt lydnad o sökruta

Vi började dagen med repetition av target, Ingång till Fot med godis och till ny-boll-belöning (=lekbelöning) och bakdelskontroll då jag förflyttar mig till höger efter att hon satt sig i Fot (där vill hon alltid hasa sig till rätt plats istället för att traska dit med lyft rumpa.

Sedan var det en lugn förmiddag med lite fix för mig här hemma medan Panda mest vilade. Vid lunch tog vi bilen en kort tur till en skog nära oss där jag gjorde upp en sökruta först 10x30m ungefär medan hon satt bunden vid ett träd, och gömde sedan en toarulle. Hon var hetsig vid trädet först och jag tänkte att jag kanske borde avbryta, men bestämde mig ändå för att köra på. När jag kom tillbaka efter att ha gömt toarullen satt hon lugnt tillrätta. Jag kopplade lös henne och hon tittar lite strött omkring sig och jag tänker att hon glömt bort vad vi ska göra. Men så riktar jag in henne med handen och säger 'Ja!' och då exploderar hon ut och går direkt på rätt ställe. Jag tjoade och hon börjar kuta mot mig men släpper den på vägen och springer fram till mig. Och jag belönar där med godis tyvärr. Hon går ut igen för att hämta rullen men jag skulle väntat med belöningen tänker jag i efterhand.

Vid sökruta nummer två händer nämligen samma sak. Och hon har varit väldigt säker på att komma tillbaka med saken hon hittat hela vägen till mig. I denna ruta som är aningens större söker hon dock väldigt bra då den är gömd lite lurigare. jag ser att hon går till rätt ställe o får vittring på den men får snurra omkring lite tills hon tar den. Det var i stort sett ingen vind idag kan jag tillägga. Och samma lugn innan hon drog iväg även på denna ruta.

Jag tänker att det kan ha berott på att jag belönade för snabbt på första samt att hennes grundbelöning, kycklingen, inte fanns på plats så jag fick leka med annan leksak. Det kan även bero på att vi kastat och tränat en del med snöbollar, och då springer hon ju efter dem men kommer aldrig, av naturliga skäl, tillbaka till mig med dem. Ska fundera om det kan påverka.

Jag var i alla fall duktig nog att inte ta den tredje rutan som var planerad utan avvakta till en annan dag för att se om 'problemet' består.

Därefter hade vi en mysig tur i skogen med några inkallningar, kommando upp på stenar och snöbollsbus.

Nu på kvällskvisten har jag varit på Patrullhundsinformation och Panda hade mest sovit.


Panda i bilen (utan säkerhetsbälte...):

Och Panda i snöbuset:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar