tisdag 20 januari 2015

Hamnlydnad o grävlingssök

Idag hade jag morgonmöte men vi hann ändå med lite bakdelskontroll och repetering av det nya kommandot Matskål. Hon har inte riktigt kopplat samman ordet med saken och aktiviteten och jag försöker fundera vad det ändå är som hon går på när hon efter lite betänketid går och hämtar den.

Efter lunch hämtade jag Panda i hamnen där vi passade på att träna lydnad i den bra väntehallen som nu var tom på människor: hyfsat ny miljö, massor av dofter av både människor och hundar och lite annorlunda underlag. Vi tränade Fot med halt, höger marsch, helt om halt och sedan att lämna henne där medan jag går iväg och antingen bara står en stund eller vänder tillbaka direkt eller kallar in henne med Kom. Och nu sitter alla ingångar från Kom! Så jäkla bra! Det jag tar med mig till nästa gång är att inte köra så många Kom då golvet var lite slirigt när hon tog i, och jag vill ju att hon tar i ännu mer än vad hon gör i dagsläget.

Något vi bör träna mer på är vänster marsch då hon liksom vill sätta sig ner och traska med frambenen tills vi går framåt igen. Självlärd framdelskontroll liksom :)

Tränade även Plats från Halt där jag sedan gick iväg 10m och stod 30sek, gick tillbaka och ställde mig bredvid henne och tog upp henne till Sitt när jag ville. Jag är så glad att jag gjort grunderna i detta så att det inte är så många beteenden jag behöver stöpa om senare.

På eftermiddagen prövade vi på nytt sökövning under pappersmuggar. Detta gjorde jag med henne under de första veckorna med en godis under mugg som hon skulle nosa upp. Hon använde ju nosen väldigt tidigt men så fort muggarna kom fram blev hon hetsig och krafsade eller bet bara sönder dem. Idag åkte de då fram igen och jag gömde istället hennes grävlingleksak under en av dem och höll mig bara till 2 olika muggar. Hon markerade direkt med nosen men stirrade sedan på mig då hon gärna söker ögonkontakt. Efter 2 gånger valde hon att liggmarkera och då började det bli lite mer tydligt. Men det gäller ju att höra/se henne nosa: en gång la hon sig ner direkt utan att ha varit där med nosen bara för att se om det var en snabbare väg till blodpuddingen.


Dagens träningsarena:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar