tisdag 6 januari 2015

Vår träning och målsättning nu

Nu blir Panda 6 månader om bara en vecka och hon blir mer och mer unghund än valp, vilket är väldigt skönt. En vuxen hund är det jag mest vill ha, valptiden och unghundstiden är mer bara en tid som behöver gås igenom. Och där jag såklart kommer ta tillvara på allt jag kan få ut av denna tid.

Just nu är Panda riktigt mysig! Hon har börjat gilla gos, vilket hon inte gjorde i början. Bra att kunna erbjuda det som en belöning ibland. Hon är grym på inkallning; det är få gånger hon inte lyssnar på 'Kom'. Jag har provat det i hett läge då hon satte full fart mot ett stort kråkgäng och en annan gång när hon var på väg mot sin valpkompis, och hon har då vänt om och kommit till mig. Hon kan även gå rakt över godis eller leksak jag lagt ut för att först komma till mig och sedan ta godis/leksak efter ett varsågod. Vi har jobbat hårt med detta så bra att det ger effekt.
Hon kan sitt, ligg, stå, tass, puss, sidan, loss, stanna, nej, upp, ner, vänta, leta, varsågod, tasstarget och nostarget som kommandon.

Det vi tränar mer intensivt på nu är följsamheten. Hon förstår att vänster sidan är bra och söker upp den självmant på promenaderna då jag brukar bjuda på godis, leksak, klapp, snöbollskast som belöning. Det luriga är dock att få henne att gå kvar där tills jag är nöjd i en träningssituation. Men jag känner ingen stress över det, det får komma när det kommer. Hon är fortsatt toppen på att trycka ner rumpan i marken på vänster sidan så fort jag stannar.

Vi har också börjat jobba på ingångar och att hon ska stanna kvar i positionen, ex ligg; där vill hon väldigt gärna upp till sitt snabbt.

Sedan ska vi förmodligen åka på vår första utställning i slutet av februari så bara att kunna få henne att stå stilla på kommando mer än 2 sek är ett nog så stort jobb. Tandvisning har vi klickat in men bara hunnit öva med oss i familjen än så länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar