tisdag 13 januari 2015

Lekträning med valpkompis

Idag började vi dagen i vanlig ordning med tuggpinne och lite lydnadsträning före frukost. Jag förlägger alltid träning där jag vill ha en pigg Panda innan måltiderna för då är hon oerhört motiverad och skarp i blicken för de övningar jag önskar. Det passar även bättre på förmiddagen och kring lunch att träna detta. Efter måltider eller på kvällen blir det nästan alltid lugna varianter som Sitt kvar, Ligg kvar eller Stå kvar som övas; jag tänker mig att det kan vara en större chans att lyckas ed övningarna om hon går in med rätt energi i dem.

Efter det fick hon följa med sambon till jobbet i hamnen där hon hade varit ganska lugn; där brukar det alltid vara fullt ös annars.

När vi möttes just innan lunch hann jag träna lite till med henne innan det blev vila inför kvällens höjdpunkt: promenad och bus med favoritlekkompisen! En massa bus i dryga timmen i minusgradig vinterkväll gjorde både henne och mig glad. Vi fick till några hundmöten på promenaden också som gjorde att jag börjar känna att hon börjar förstå ' att skvallra': jag vill alltså att hon tittar på mig när hon ser en hund och gör hon det får hon massor av godis. Det har fungerat bra i vår rasthage de senaste dagarna och det är väldigt skönt både för oss och grannarna att slippa en skällande hund där. Då får hon hellre tigga godis :)

Och idag exakt blir Panda 6 månader!

Artistisk bild på kvällens bus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar