torsdag 15 januari 2015

Lydnad, snöbus o trots...

Idag har i det stora hela varit en bra träningsdag med en duktig Panda, men då hon har trotsat för andra gången på inkallning så känns det som en mindre bra dag. Men här får jag försöka lära mig att se på alla bra saker och inte på den enda dåliga.

Vi började morgonen med en ny övning jag sett tidigare men inte provat för att kunna få henne att förstå att ordet Sitt och Ligg gäller tills annat kommando kommer eller tills träningen avbryts. Hon har lätt för att byta position så fort belöning kommit, ex ett Ligg blir snabbt ett Sitt efter att hon fått det goda. Jag vet att några kör med ett fri-ord när hundarna inte längre behöver hålla positionen längre men då vi inte arbetat in något sådant använde jag mig bara av varsågod när det är fritt fram. Övningen går ut på att jag ger kommandot och hon utför det, ex Sitt, och sedan lägger jag mat eller annan belöning i en skål och först när jag släpper upp henne från positionen får hon ta det. Första gången behövde jag hålla en hand frampå bröstet på henne men sedan tog hon det väldigt snabbt att den snabbaste vägen till godisen var att bara hålla positionen. Vi körde mest Sitt och Ligg idag men övade lite Stå också, det gick men var väldigt mycket svårare.

Jag såg även till att filma ingångarna just nu, och de har gått framåt dessa ca 2 veckor ser jag! Kul och bra att se på film!

Vid lunch drog vi ut på myren i snön och solen och hade en riktigt härlig promenad, så gott som på att en svart staffe kom framspringandes till oss. Panda lyssnade på kommando och jag kopplade henne så snart jag såg hunden men det blev inget bra hundmöte det där.

Kanske kan det vara p g a den anspänningen eller bara på vanligt unghundstrots men när vi efter lunch sedan skulle in från den vanliga kissrundan där hon alltid går lös på vår tomt och in i huset, skulle hon stanna kvar ute. Det blev en jakt där hon tillslut gav upp och jag tillrättavisade med att ta i henne och visa mitt missnöje och sedan vände jag om för att ha 'glömt det' och ge henne en ny chans. Men hon valde såklart att trotsa igen så det var bara att bli arg igen och bära in henne. Ingen bra känsla.

Jaja, nya tag imorgon.


De riktigt hyfsade ingångarna just nu


Stadga-övningen

Från myspromenaden innan trotset kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar