onsdag 14 januari 2015

Leta, lydnad o snöbus

Idag började vi dagen med leta/sök av godis för båda hundarna inomhus (se film nedan) samt att hitta på ett nytt tricks. När vi gör det sistnämnda sätter jag mig ner med klickern i handen och tittar ner i golvet och väntar sedan på att Panda ska göra någonting annorlunda än de tricks hon redan kan. Idag gick hon och hämtade hennes plastmatskål med tänderna och gav till mig och då klickade jag in henne på det och det fattade hon så snabbt att vi även hunnit arbeta in ett kommando som blev Matskål, vilket då innebär att hon ska hämta den och ge till mig.

Vid 12-tiden tog vi oss ut i solen och snön och busade i nästan en timme; panda älskar snö! Oftast blir det bara kast och hon hoppar efter men ibland lägger jag in ett Vänta och sedan kastar jag snöboll, och så får hon hoppa efter det först när jag sagt Varsågod. Detta är hon oerhört skarp på, hon lyssnar bra fastän hon så gärna vill ha snöbollen. Jag la också in lite Följ övningar där jag går iväg eller springer iväg så snabbt jag kan och först när hon går på min vänstra sida kastar jag en snöboll. Denna lek gillar hon mycket.

När vi kom hem behövde det skottas så då fick Panda öva på att vara bunden vid husväggen några meter från mig medan jag skottade. Detta har vi övat alldeles för lite på men hon står tyst och väntar i alla fall, om än ståendes på vakt och med öron och ögon exakt riktade mot mig.

Lite mer träning har det blivit på eftermiddagen där vi har jobbat på bakdelskontrollen på pallen. Nu är hon riktigt duktig på att slira in med bakdelen så att hon kommer i korrekt läge för Fotgående men om jag flyttar mig efter att hon kommit i rätt position blir hon lite för hetsig för att bara flytta efter bakdelen på nytt. Mer träning på detta imorgon alltså!





Leta/sökövningen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar