torsdag 29 januari 2015

Lydnad o hamnen

Vi sov alla ganska länge idag så innan  frukost körde vi samma Sitt och Ligg som kvällen innan med låsta ben. Känns lite jobbigt men väldigt viktigt att öva järnet på att hon sitter o ligger rätt nu, tror att det kommer slå tillbaka på oss rejält senare annars. Hon fick även prova att hålla en matkniv i munnen för att se om hon reagerade mot annat material men det tyckte jag inte hon gjorde.

Vid lunch gick vi ut till vårt träningsrum/uterum för lydnad o bus i ca 20 min. Tillfällena jag gör i köket eller hallen är annars bara några minuter och att träna i längre etapper gör jag bara någon gång per vecka, antingen i inomhushallen vi hyr eller i uterummet eller i hamnen.

Det är bara i uterummet hon får bitstocken som belöning och idag rusade hon fram till dörren och tittade suktande på mig för att få bli insläppt; det känns kul att hennes känsla för det vi gör där inne är sån. Vi blandade Fot, Stanna och Inkallning och lät henne inte sitta någon längre stund för att undvika att hon skulle hamna i damsadel och det gjorde hon inte en enda gång som jag såg det i alla fall.

Jag måste komma ihåg att säga varsågod när hon får ta bitstocken efter Fot exempelvis. Hon ser ju på mitt kroppsspråk att det är varsågod men jag vill att hon ska vara säker på det och att inte ta den annars. Något jag måste jobba på mycket!

Hon sätter sig ofta hyfsat nära mig men kommer en bit ut då och då. Öva mer på det!

Jag gillar att hon springer in i Fot för att hon nu börjar referera det ännu mer till att 'nu blir det skoj!'.


Fot med godisbelöning och med bitstocksbelöning:

Stanna och inkallning:


Efter det har hon varit i hamnen några timmar med sambon och tuggat tuggpinne med mig någon timme på kvällskvisten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar