torsdag 22 januari 2015

Smålydnad, sök och löptur

Imorse o förmiddags körde vi hårt på sökövningen i pappersmuggar där vi idag gömde gosedjursmusen och hon liggmarkerade rätt på alla 8 försöken! Sedan körde vi även stadga i fot-sittande genom omvänt lockande och förstärkte när hon satt stilla med klicker. Hon fattade vid denna enskilda position i alla fall att inte ändra om sig så fort det inte gavs belöning utan bara hålla.

Därefter åkte hon till hamnen och jag till jobbet för att sedan hämta henne där framåt eftermiddagen. Väl hemma körde vi samma övningar som i morse samt Fot med lite mer energi där jag bara hade hennes leksakskyckling som belöning och det kändes som att vi båda tyckte det var roligare, vår lydnad har kanske blivit lite steril om man får uttrycka det så. Kanske därför jag har upplevt henne hängig vid lydnadsträningen de senaste dagarna? Kanske inte men jag ska fundera kring det och få in mer aktivitet o glädje i lydnaden. Jag spände upp henne i aktivitet innan genom att prata på ett speciellt sätt som brukar peppa igång henne och sedan gömde jag kycklingen i fickan och sa Fot. Hon kastade sig till min vänstersida, och ibland fick hon kycklingen direkt hon satt sig i fin Fot och ibland efter 3-8steg. Och så kort bus innan jag bad henne släppa den, gömde den i fickan och pratade uppeppande och så kommando på det. Det ska vi göra mycket mer.

Sen förstärkte vi även in Stå lite mer genom att jag pratade med jätteljus röst och skuttade ut i ett annat rum med henne rusandes efter mig och så fort hon var framför mig stannade jag till och visade handflata upp vilket betyder Stå för henne. Hon tvärbromsade och tittade på handen och så belönade jag med godis. Detta tyckte hon också var jättekul.

Sedan ville vi båda göra något mer så då tog vi oss ut på en promenad som jag hade som enda mål att den skulle bli rolig för oss båda, trots att den skulle hållas till gångvägar och koppel. Och det slutade med en joggingtur på 5km där Panda blandade position med att springa först men med slakt koppel alternativt att hon själv föll in på vänstersidan hos mig. Helt kanon! Då och då stannade jag och busade kanske 30sek med en leksak jag hade med mig innan hon fick lossa den och sitta lugnt en liten stund med klapp och godis. Vi tog oss förbi flera hundmöten med bara någon meter till hundarna och Panda bara susade förbi dem utan att se åt deras håll. Precis som det alltid ska vara!

Riktigt skön tur för oss båda, och glatt överraskad!


Löptiken, som inte löper riktigt än:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar